Skąd wziąć w Polsce rower cargo?


Na pewno nie można wejść do sklepu i tak po prostu go kupić. Nie oznacza to jednak, że zdobycie roweru cargo jest czymś niemożliwym. Wymaga trochę czasu, namysłu i  odłożonej gotówki., choć na szczęście zakup roweru cargo jest dziś dużo tańszy niż jeszcze kilka lat temu, gdy sprowadzanie takich pojazdów z Danii czy Holandii mogło kosztować nas nawet 10 000 złotych. Skąd zatem wziąć w Polsce rower towarowy?

[EDIT 2020: jeżeli trafiłeś na ten post, to prawdopodobnie dlatego, że wpisałeś w wyszukiwarkę "rower cargo", a ten artykuł ma najwięcej odsłon na ten temat w polskojęzycznym internecie - nadal warto go przeczytać, ale należy mieć na uwadze, że ma on już charakter nieco archiwalny i pewnie informacje są nieaktualne, bo rynek roweró cargo rozwija się w galopującym tempie. Zapraszam do lektury nowszych wpisów na blogu - ma on charakter encyklopedii, więc nie ma ich tak dużo, a przede wszystkim do aktualizowanej listy producentów, dystrybutorów i wypożyczalni rowerów cargo]
 
[EDIT 2017: od niniejszego wpisu minęły już dwa lata i oferta rowerów cargo w Polsce zdążyła się powiększyć. Dodatkowe adresy wrzucam na bieżąco na końcu artykułu - jeśli jakiś znacie, a go tu nie widzicie, dajcie znać w komentarzach. Ponadto zapraszam do polubienia mojego profilu na facebooku, gdzie znajdziecie najnowsze wieści z polskiego (i nie tylko) świata rowerów cargo, a także informacje o zlotach, na których można wypróbować taki rower czy galerię polskich użytkowników i użytkowniczek cargo] 

1. Sprowadzić z zagranicy (i zbankrutować)

Większość seryjnie produkowanych rowerów cargo pochodzi z Danii lub Holandii. Odradzam samodzielne ich sprowadzanie, gdyż jest to opcja najkosztowniejsza i najtrudniejsza, ponieważ wymaga skomplikowanej logistyki. Oczywiście może się zdarzyć tak, że odwiedzając Danię mini-vanem traficie na wyjątkową okazję i akurat będziecie mieć ze sobą nadmiar gotówki. Wtedy rzeczywiście możecie zaopatrzyć sw najnowocześniejsze ultra-lekkie modele z włókien węglowych, z wychylnym zawieszeniem i innymi bajerami. Koszt: minimum 3400 euro!

www.butchersandbicycles.com

 
Reklama Butchers & Bicycles.

2. Zrób to sam / niech ktoś zrobi to za ciebie

Wróćmy jednak do Polski i zastanówmy się nad rozwiązaniem, które mniej bije po kieszeni. Tak się składa, że duch „zrób to sam” nie przepadł w Polsce bez reszty i można zbudować rower cargo na indywidualne zamówienie. Ja zwróciłem się z tym do Artoboros, czyli Pana Michała spod Wrocławia. Pan Michał jest z zawodu artystą metaloplastykiem, ale jego pasja rowerowa sprawiła, że zaczął spawać ramy i doskonalić swoją autorską konstrukcję roweru towarowego. Ja jestem z roweru od Pana Michała bardzo zadowolony i nie mogę się nim najeździć - nie dość, że jest skonstruowany solidnie, to jeszcze z dużą dbałością o detal, dzięki czemu ładnie wygląda! W pięknym wykańczaniu rowerów pomaga Panu Michałowi żona, również artystka. Czas oczekiwania na rower to kilka tygodni – w zależności od ilości zamówień. Możliwy transport do klienta

Pan Michał był bardzo otwarty na moje sugestie dotyczące wykańczania roweru. Jest to  jeden z największych plusów zamawiania roweru towarowego w warsztacie. Nie dość, że ceny są znacznie korzystniejsze (od 2500zł za dwukołowce i od 3500zł za trójkołowce) to w warsztacie macie szansę dostosować szczegółowe rozwiązania techniczne i estetyczne do własnych potrzeb. Za indywidualne fanaberie i dodatkowe wyposażenie trzeba oczywiście dopłacić, ale dzięki temu rower będzie naprawdę skrojony na miarę.

Inny wpis o Artoboros znajdziecie na blogu BikeTrendy.


Artoboros

Artoboros

Artoboros

Garażowych producentów cargo mamy więcej. W Warszawie składa je firma FlexiCargoBike, która również oferuje autorską konstrukcję roweru, choć nieco droższą (model podstawowy kosztuje 4200zł). Nie miałem okazji jeździć na modelach tej firmy, ale na zdjęciach wyglądają solidnie. Co więcej, FlexiCargo wygrało drugi przetarg rozpisany przez warszawski Zarząd Transportu Miejskiego na dostawę miejskich rowerów cargo. Doszły mnie słuchy, że przy intensywnym użytkowaniu w miejskiej wypożyczalni FlexiCargo wymagają częstszego serwisu niż wcześniej zamówione modele holenderskiej firmy Babboe Bike, ale nie miałem okazji zweryfikować tej plotki.

http://www.flexicargobike.pl/

Warto rozejrzeć się także po profesjonalnych warsztatach rowerowych w Waszym mieście (omijajcie tzw. „salony rowerowe”, w których nie wiedzą co to klucz imbusowy). Popytajcie czy ktoś w okolicy potrafi spawać ramy. Może nawet znajdziecie kogoś kto już budował rowery towarowe. W internecie nie brakuje rysunków technicznych potrzebnych do realizacji takiego przedsięwzięcia przez pasjonatów majsterkowania. Pierwszy rower, którym miałem okazję jeździć w ramach mokotowskiej spółdzielni rowerowej (MokoVeloCoop – czekajcie na osobny post o nich), został zbudowany właśnie na tej zasadzie w warsztacie Jakoobcycles w podwarszawskim Brwinowie i bardzo dobrze się sprawdza. Szacuję, że opcja garażowa powinna się zamknąć w 4000 złotych. Poniżej pewnej kwoty zdecydowanie nie warto schodzić, bo w przypadku konstrukcji cargo lepiej nie oszczędzać na materiałach. W końcu chodzi tu o Wasze bezpieczeństwo.

Nasze pierwsze cargo: Vela zbudowana w warsztacie dla MokoVeloCoop.

3. Kupić od polskiego dystrybutora

Jeżeli przerasta Was wizja majsterkowania lub po prostu nie macie czasu na taką zabawę to istnieje jeszcze inne rozwiązanie: możecie zwrócić się do polskiego dystrybutora zagranicznych rowerów. 

Na polskim rynku funkcjonuje chociażby dystrybutor holenderskich rowerów Babboe Bike. Jest to opcja nieco droższa (5500 złotych), ale rowery są solidne (jeździłem na nich wielokrotnie) i mają wszystko czego cargo potrzeba, łącznie z pięcioletnią gwarancją. Nie musicie więc znać się na konstrukcjach - po prostu dostajecie gotowy, atestowany produkt. Nie oznacza to, że nie możecie dostosować tych rowerów do własnych potrzeb. Przeciwnie, na stronie producenta macie możliwość dokupienia rozmaitych akcesoriów (takich jak daszki przeciwdeszczowe, adaptery do nosidełka dla dziecka, pokrowce itp.). Oczywiście tego typu akcesoria możecie również wykonać w Polsce z pomocą lokalnych rzemieślników lub odwrotnie - możecie dopasować firmowe gadżety do swoich garażowych konstrukcji.

Rowery Babboe można nabyć bezpośrednio od dystrybutora w Krakowie, w sklepach partnerskich w Poznaniu, Warszawie czy Wrocławiu lub zamówić je z przesyłką kurierską (do samodzielnego montażu). Trójkołowce Babboe Bikes jeżdżą jako rowery publiczne w Warszawie (są pod opieką Zarządu Transportu Miejskiego) i nieźle się sprawują.

Osobną recenzję roweru Babboe znajdziecie na blogu Statek Kosmiczny.


Rowery Babboe.

Rowery Babboe w akcji.

https://www.facebook.com/RoweryBabboe


Reklama Babboe Bike.


Udało mi się ustalić, że oprócz Babboe, swoje przedstawicielstwo w Polsce ma także uznana duńska firma Nihola. Korzystałem z roweru Nihola tylko raz - był to służbowy rower Ambasady Królestwa Danii w Warszawie (tak, istnieją rowery towarowe korpusu dyplomatycznego!). Jeździło się bardzo przyjemne, ponieważ skrzynia wykonana była z tworzyw sztucznych, dzięki czemu konstrukcja była bardzo lekka i sterowna. Niestety na stronie polskiego dystrybutora nie ma na razie cennika. Możecie napisać do nich maila z zapytaniem o konkretny model. 

 
Zastępca Szefa Misji Ambasady Danii, na służbowym rowerze towarowym firmy Nihola: https://www.facebook.com/AmbasadaDanii


Reklama Nihola

4. Wypożyczyć

Jak wspomniałem, Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ma na stanie kilkanaście rowerów towarowych, które mieszkańcy mogą wypożyczać w ramach miejskiego systemu wypożyczalni. Na chwilę obecną mamy w Warszawy dziewięć rowerów cargo w dziewięciu dzielnicach. Rowery wypożyczane są BEZPŁATNIE, na jeden dzień i za okazaniem dowodu osobistego. Największym zainteresowaniem cieszy się cargo w Śródmieściu, który możecie wypożyczyć w klubokawiarni Państwomiasto na Muranowie. Sam wielokrotnie korzystałem z tego roweru. Jest to świetna opcja na stawianie swoich pierwszych kroków z cargo. Możecie wypróbować, jak na takim rowerze się jeździ, jaka jest jego pojemność itp. Relację z podobnej próby znajdziecie zresztą na blogu Artura Grabiasa. Adresów wypożyczalni i ich regulaminu szukajcie na stronie warszawskiego Pełnomocnika Rowerowego.


[EDIT 2017: Rowery towarowe są już w systemach roweru miejskiego w Opolu, Radomiu, Kaliszu, a będą w Łodzi]

Warszawskie rowery towarowe: https://www.facebook.com/PelnomocnikRowerowyWarszawa
 
5. Współdzielić ze znajomymi / rodziną / sąsiadami

Roweru towarowego nie musicie mieć na wyłączność. Większość użytkowników nie korzysta z niego codziennie. Możecie współdzielić więc rower z sąsiadami lub znajomymi z waszej dzielnicy. Koszty zakupu i utrzymania roweru rozkładają się wtedy na kilka osób. Sam zacząłem swoją przygodę z cargo w ramach MokoVeloCoop, w której współdzielimy naszą dwukołową Velę. Podobna organizacja -  Pierwsza Spółdzielnia Rowerowa –  funkcjonuje w Krakowie.

Kilka uwag na koniec

Podzieliłem się z Wami wiedzą, którą nabyłem poszukując własnego roweru. Możliwe, że o czymś nie wiem lub coś przeinaczyłem. Jeżeli tak jest - poprawcie mnie! Nie słyszałem na przykład, aby ktoś w Polsce sprzedawał rowery cargo wspomagane silnikiem elektrycznym. Jest to opcja droższa o min. 50% ceny podstawowej, ale zapewne ułatwia życie w pagórkowatym terenie. Być może jest możliwość sprowadzenia elektrycznego roweru przez dystrybutora. Jeżeli słyszeliście o takich konstrukcjach w Polsce, to dajcie znać. [EDIT 2017: Obecnie m.in. Babboe Polska oferuje takie rowery. Są też coraz częstsze w konstrukcjach garażowych, bo technologia i baterie tanieją]

I jeszcze jedno. Jak pewnie zauważyliście, w tekście była mowa o dwu- i trójkołowcach. Następnym razem wyjaśnię bliżej jakie są rodzaje rowerów cargo i jakie są różnice w ich użytkowaniu. 

[EDIT: Przesyłacie kolejne adresy, więc poza wymienionymi wrzucam je poniżej. Cieszę się, że coraz łatwiej o cargo w Polsce!]
Kraków: http://cargo-bikes.pl/ (warsztat z ciekawymi konstrukcjami)
Kraków: http://www.bicykle.com.pl/c-1_12/cargo (sklep stacjonarny i internetowy, Nihola w rozsądnej cenie)
Warszawa: www.rekibiker.com (kolejny warsztat)
Poznań: http://www.cargul.pl (pośrednik w sprowadzaniu, raczej drogo, ale jest też wypożyczalnia) 
Łódź: http://www.wheeloo.com/ (autorska konstrukcja, na razie tylko long-johny)
Trójmiasto: http://rowerynietypowe.republika.pl/home.html (warsztat rowerów wszelakich) 

Komentarze

  1. Ten mój Babboe City jest właśnie z elektrykiem i na dłuższe/szybsze podróże sprawuje się świetnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwaga Kraków! Jest na Kazimierzu warsztat, który ma za sobą kilka ładnych konstrukcji: http://cargo-bikes.pl/

    OdpowiedzUsuń
  3. I kolejny warsztat, tym razem w Warszawie: www.rekibiker.com
    Czyli nie jest tak trudno. Czy ktoś jeszcze zna podobne adresy w Polsce? ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kolejny adres w Poznaniu. Akurat to pośrednik pomagający sprowadzać z zagranicy, więc wychodzi drogo. Ale oferuje też wypożyczalnie w Poznaniu. Cieszę się, że jest ich coraz więcej: http://www.cargul.pl

    A tu inny krakowski sklep stacjonarny i internetowy. Nihola w sensownej cenie: http://www.bicykle.com.pl/c-1_12/cargo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ceny Niholi i Bullitta w sklepie bicykle.pl są zupełnie z kosmosu, wystarczy porównać z cenami w Danii. Coś czuję, że jakby przyszło co do czego to się okaże, że to 2/3 ceny finalnej.

      Usuń
  5. Sa dostępne rowery cargo holenderskiej firmy Cangoo na stronie www.rowerycargo.pl oraz www.szprycholandia.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Rekibiker produkuje rowery Cargo w Polsce.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jest jeszcze Taga 2.0. Bardzo ergonomiczny trójkołowiec, z opcjonalnym napędem elektrycznym, całkowicie składany. Świetnie nadaje się do wożenia dwójki dzieci. Mam go do prezentacji na warszawskim mokotowie. Jeśli chcecie zobaczyc pls o kontakt emianweb@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Znalazłem, że w Ukrainie też produkują, a ceny ~2000 z;.

    Wystawiają się też na OLX. Pozdrawiam ;]

    http://rymarbike.pulscen.com.ua/catalog/116428-velosipedy

    OdpowiedzUsuń
  9. Nawet budowa takiego roweru nie byłaby głupim pomysłem. Nie wygląda to na zbyt złożoną konstrukcję żeby samemu nie móc sobie zrobić czegoś podobnego :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Elektryczne modele wydają się najciekawsze. Całkiem zmyślne urządzenia. Dziwi mnie to że nie są powszechnie używane i produkowane.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo fajne ja sobie postaram się samemu zrobić taki rower cargo zobaczymy co z tego wyjdzie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawa konstrukcja, może nie tak trudno samemu to zbudować?

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo fajny rower, ostatnio takie modele stają się popularne na terenie Krakowa :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Z racji problemów z równowagą muszę jeździć na rowerze trójkołowym. Zainteresowało mnie to wychylne przednie. Czy można takie nabyć bez samego roweru? Będą one kompatybilne z bardziej sportowymi ramami, tak by pojeździć mocniej i szybciej po szosie?

    OdpowiedzUsuń
  15. U nas też już wkrótce wejdą do oferty rowery cargo: https://skleprowerowy.pl/ - swoje sklepy mamy w Warszawie i Łomiankach, zapraszamy! ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  17. Jak ktoś chciałby kupić sobie taki rower a brakuje funduszy to zapraszam do zapoznania się z porówrynarką kredytową i zacząć popularyzować modę na rower cargo.

    OdpowiedzUsuń
  18. W Polsce jest też poważny producent komercyjnych rowerów Cargo. Firma Maxpro CNC znajduje się w Wałbrzychu na terenie wałbrzyskiej specjalnej strefy ekonomicznej. Produkują jednak głównie na export.

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny wpis. Taki rower jest bardziej popularny za granicą niż u nas w Polsce.

    OdpowiedzUsuń
  20. Akurat ja pierwszy raz słyszę o takim rowerze, ale z racji mojego życia jestem wręcz zmuszony do jazdy samochodem. Nawet jakiś czas temu czytałem na stronie https://kioskpolis.pl/obliczanie-sredniego-spalania-auta/ w jaki sposób można obliczyć dokładnie średnie spalanie samochodu.

    OdpowiedzUsuń
  21. Wspaniałe rowery, ale z naszą ilością dróg dla rowerów, jazda na takich może być niebezpieczna, zwłaszcza z dzieckiem :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy od miasta. W dużych miastach w PL jest już naprawdę nieźle. My w Warszawie nie narzekamy :)

      Usuń
  22. Ja najczęściej i tak jeżdżę samochodem z racji tego, że po prostu mam wiele miejsc do dowiedzenia i taki środek transportu by u mnie nie zdał egzaminu. W każdym razie muszę dodać, że świetnie iż pomoc drogowa https://jarex24.pl/ działa przez całą dobę, gdyż już również korzystałam z takich usług.

    OdpowiedzUsuń
  23. Potrzebujesz szybkiego i niezawodnego transportu? Transport Gdańsk to firma, która spełni Twoje oczekiwania. Dzięki ich nowoczesnej floty pojazdów i doświadczeniu w branży, zapewniają skuteczne i terminowe dostawy. Zaufaj ekspertom i skorzystaj z ich usług, odwiedzając https://transport-gdansk.pl/.

    OdpowiedzUsuń
  24. Assos mille gt to kolekcja wysokiej jakości odzieży kolarskiej, która spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających rowerzystów. Znana ze swojego innowacyjnego podejścia i doskonałej jakości wykonania, linia Assos mille gt oferuje wszystko, czego potrzebujesz do udanej jazdy na rowerze. Niezależnie od tego, czy jesteś profesjonalnym kolarzem, czy pasjonatem jazdy rekreacyjnej, Assos mille gt gwarantuje wygodę, ochronę i wydajność na najwyższym poziomie. Od koszulek i spodenek po kurtki i akcesoria, Assos mille gt to kompletna oferta dla każdego rowerzysty, który stawia na jakość i niezawodność.

    OdpowiedzUsuń
  25. W przypadku awarii na drodze, warto mieć pewność, że możemy liczyć na profesjonalną pomoc drogową. Na stronie http://www.pomocdrogowapoznan.pl/ znajdziesz usługi pomocy drogowej w Poznaniu, które są dostępne 24/7. Kliknij w link i miej pewność, że w razie potrzeby, zostaniesz szybko i skutecznie zabezpieczony.

    OdpowiedzUsuń
  26. Czy zamawialiście już może odzież sportową? Nie tak dawno znalazłam porządny sklep, który faktycznie posiada bardzo atrakcyjną ofertę i dobre ceny

    OdpowiedzUsuń
  27. U nas w Lublinie możecie wypróbować, wypożyczyc i kupić rowery cargo Bullitt, Urban Arrow Family i Babboe.

    OdpowiedzUsuń
  28. W internecie można znaleźć wiele sklepów rowerowych online. Warto wiedzieć, gdzie szukać najróżniejszych modeli rowerów.

    OdpowiedzUsuń
  29. Marlin Trek 5 to rower górski, który łączy w sobie zaawansowaną technologię z przystępną ceną, czyniąc go doskonałym wyborem dla początkujących entuzjastów MTB oraz osób poszukujących solidnego i niezawodnego sprzętu do rekreacyjnej jazdy po różnorodnym terenie. Dzięki lekkiej aluminiowej ramie, wydajnym komponentom i wszechstronnemu zawieszeniu, Marlin Trek 5 zapewnia płynną jazdę i kontrolę na szlakach, a także komfort podczas codziennego użytkowania. Jego uniwersalność i trwałość czynią z niego atrakcyjną opcję dla każdego, kto chce rozpocząć swoją przygodę z kolarstwem górskim.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz